بودجه سال 2012 تركیه با رشد قابل توجه كسری در تراز بودجه رو به رواست
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش ایرنا، وزارت دارایی تركیه روز سه شنبه گزارش عملكرد بودجه این كشور در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) و چهار ماه نخست سال جاری میلادی را اعلام كرد.

به موجب این گزارش بودجه تركیه در ماه آوریل سال جاری با 1/1 میلیارد لیرترك مازاد داشت كه این رقم در ماه آوریل سال گذشته برابر 4/1 میلیارد لیرترك بود.

در این ماه درآمد بودجه تركیه با 8/23 درصد افزایش نسبت به آوریل سال گذشته به 1/29 میلیارد لیر ترك و هزینه بودجه نیز با

4/23 درصد افزایش به 7/27 میلیارد لیرترك رسید.

در ماه آوریل سال گذشته مازاد بودجه بدون احتساب هزینه های بهره در كل هزینه های بودجه این كشور برابر 9/3 میلیارد لیرترك بود كه در این ماه با بهبود جدی به 1/6 میلیارد لیرترك رسید.

تركیه كه به علت ناكافی بودن پس اندازهای داخلی برای به حركت درآوردن چرخهای اقتصادی خود به استقراض از منابع خارجی نیاز مبرم دارد، همه ساله بخش مهمی از هزینه های بودجه خود را به عنوان سر رسید بهره بدهیها به خارج منتقل می كند.

دولت آنكارا برای كاهش نیاز به استقراض و تامین نیازهای خود از منابع بودجه، سعی دارد میزان مازاد در تراز بودجه بدون احتساب هزینه های بهره را كه مهم ترین شاخص در تبیین قدرت مالی این كشور در بازپرداخت به موقع سررسید بدهیها ارزیابی می شود، همواره افزایش دهد.

در ماه آوریل درآمدهای مالیاتی تركیه كه بخش اعظمی از درآمدهای بودجه این كشور را تشكیل می دهد، با 5/3 درصد افزایش نسبت به آوریل سال گذشته به 20 میلیارد لیرترك و هزینه های بودجه نیز بدون احتساب هزینه بهره بدهیها با 6/17 درصد افزایش به 1/23 میلیارد لیرترك بالغ شد.

درآمدهای بودجه تركیه در همین ماه با 7/4 درصد كاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 714/20 میلیارد لیرترك رسید كه 216/17 میلیارد لیرترك آن را درآمدهای مالیاتی تشكیل می دهد.

براساس داده های وزارت دارایی تركیه در چهار ماه نحست سال جاری میلادی نیز درآمدهای بودجه تركیه با 5/15 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 5/106 میلیارد لیرترك و هزینه های بودجه نیز با 17 درصد افزایش به 6/111 میلیارد لیرترك رسید تا كسری در تراز بودجه تركیه با بیش از 63 درصد افزایش به پنج میلیارد لیرترك برسد.

به رغم رشد كسری در تراز بودجه تركیه، میزان مازاد بودجه تركیه بدون احتساب هزینه های بهره از 7/13 میلیارد لیرترك در چهار ماه نخست سال گذشته به 9/16 میلیارد لیرترك در دوره مورد بحث سال جاری رسید.

در همین دوره درآمد مالیاتی بودجه تركیه نیز با 10 درصد افزایش به 4/84 میلیارد لیرترك و هزینه بودجه بدون احتساب هزینه بهره با 1/14 درصد رشد به 6/89 میلیارد لیرترك رسید.

در چهار ماه نخست سال جاری تركیه از بابت سررسید پرداخت بهره بدهیهای داخلی و خارجی 21 میلیارد و 969 میلیون لیرترك از محل هزینه های بودجه پرداختی داشته است كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7/30 درصد افزایش دارد.

افزایش هزینه بهره بدهیهای تركیه حاكی از افزایش جدی هزینه های استقراض دولتی تركیه است.

كل هزینه بودجه تركیه در سال جاری میلادی 350 میلیارد و 948 میلیون لیرترك برآورد شده كه هزینه بهره بدهیها در آن 50 میلیارد و 250 میلیون لیرترك لحاظ شده است.

تركیه در كل سال گذشته میلادی نیز افزون بر 42 میلیارد و 212 میلیون لیرترك هزینه پرداخت بهره بدهیها داشت كه از محل هزینه های بودجه تامین شده است.

به رغم این نسبت هزینه در كل هزینه های بودجه تركیه در سالهای اخیر در سایه انضباط مالی انعطاف ناپذیر ، صرفه جویی های انجام شده و افزایش درآمدهای بودجه رو به كاهش است و تركیه از این نظر در مقایسه با بسیاری از كشورهای اروپایی كه در گرداب بدهیهای سنگین دولتی افتاده اند، وضعیت مطلوبی دارد.

كل درآمد بودجه تركیه نیز در سال جاری میلادی 329 میلیارد و 845 میلیون لیرترك و درآمد مالیاتی بودجه نیز 277 میلیارد و 677 میلیون لیرترك هدف گذاری شده است.

در این میان كسری بودجه تركیه در سال گذشته با 439/17 میلیارد لیر ترك بود كه پیش بینی شده است امسال به 21 میلیارد و 104 میلیون لیرترك برسد.

خاورم/2011**230**‌1506





:: برچسب‌ها: نقاشی های دیواری , اقیانوس ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: